Scalda start Praktijkroute Horeca-Toerisme in nieuwe regio’s

25 september 2019

Scalda start dit schooljaar met de Praktijkroute Horeca-Toerisme in twee nieuwe regio’s: West-Zeeuws-Vlaanderen en Schouwen-Duiveland. Deze Praktijkroute is op Walcheren al sinds januari 2019 te volgen. De Praktijkroute Horeca-Toerisme houdt in dat studenten die geïnteresseerd zijn in een horeca- of toerisme-opleiding kunnen starten aan een leertraject waarin ze vanaf dag één aan de slag gaan in de praktijk en niet meer op een schoollocatie komen. De studenten worden in het bedrijf gecoacht door een docent van Scalda en een praktijkopleider van de organisatie.

Na de positieve ervaringen van de Praktijkroute Horeca-Toerisme op Walcheren heeft Scalda besloten deze vorm van opleiden ook aan te bieden in andere regio’s. Voor studenten uit de regio’s West-Zeeuws-Vlaanderen en Schouwen-Duiveland is het niet eenvoudig om regulier horeca- en toerisme-onderwijs te volgen in Zeeland. De horeca- en toerisme opleidingen van Scalda zijn nl. grotendeels gesitueerd in Middelburg. Mede daardoor en door het nijpende arbeidstekort in de horeca en toerisme in Zeeland is besloten de Praktijkroute Horeca-Toerisme aan te bieden in deze twee regio’s.

De bedrijven die intensief participeren in de Praktijkroute Horeca-Toerisme nemen de studenten van Scalda als ‘medewerker in opleiding’ op in hun organisatie. De studenten van de Praktijkroute Horeca-Toerisme leren op de werkvloer en kunnen gebruik maken van lessen die bij hun leerbedrijf door docenten van Scalda worden gegeven. Mensen die praktijkgericht zijn en graag direct de handen uit de mouwen steken kunnen door de Praktijkroute Horeca-Toerisme toch een diploma op niveau 2, 3 of 4 halen zonder nog op een schoollocatie te komen. De Praktijkroute Horeca-Toerisme is daardoor dus ook geschikt voor mensen die zich willen omscholen, herintreders en vijftigplussers die zichzelf niet meer in de traditionele schoolbanken zien zitten. De studenten zijn overigens niet in dienst van het leerbedrijf, ze volgen een zogenaamde BOL-opleiding. Er is wel sprake van een opleidingsvergoeding.

Leren via een praktijkroute is een nieuwe en moderne vorm van leren die landelijk steeds meer aandacht krijgt. Het biedt studenten verschillende voordelen: er is geen minimumaantal studenten nodig, de student leert op maat hoe het werkelijk gaat in een bedrijf en het is geschikt voor meerdere doelgroepen.

Ook voor bedrijven is deze manier van opleiden aantrekkelijk. Het bedrijf heeft meer invloed op de inhoud van de opleiding. De student is als ‘medewerker in opleiding’ beter en meer betrokken en gemotiveerd.

Omhoog