Scalda wint Blooming Battle tijdens Varend Corso Westland

27 juni 2022
Scalda-Blooming Battle-Varend Corso-Queen of Rio

Na twee jaar ging het Varend Corso Westland weer van start. Ook nu waren er diverse prijzen te verdelen. Nieuw deze editie was de Blooming Battle en de studenten van Scalda gingen met de winst naar huis. Gefeliciteerd!

Varend Corso Westland

Varend Corso Westland is een jaarlijks evenement. Van donderdag 23 juni t/m zondag 26 juni trok een parade van 40 fleurige boten door de wateren van Den Haag, Delft, Vlaardingen, Maassluis, Rijswijk, Midden Delfland en Westland. Het thema van deze editie was ‘Finally Showtime’, omdat het eindelijk weer kon. Langs de route genoot het publiek van alle prachtige bloemen en bracht zijn stem uit op de mooiste boten. Er waren prijzen te vergeven in verschillende categorieën: commerciële en niet-commerciële deelnemers, Jeugdcorso, de Johan Huisman-bindersprijs (arrangeursprijs), de innovatieprijs, de figuratieprijs en Tuinderij publieksprijs.

Docente Groen, Bloem en Styling Jeannet van Duijn-Ridder en het team van vijf studenten waren een hele week op locatie voor dit grootse evenement. “Varend Corso is echt een geweldig evenement met arrangeurs uit heel Nederland, maar vooral uit de regio. Het doel van dit evenement is om producten van telers in de spotlight te zetten. De sfeer is heel gezellig en gemoedelijk en iedereen is enorm enthousiast.”

Blooming Battle

Een nieuw onderdeel van het Varend Corso was de Blooming Battle: een wedstrijd tussen studenten van bloemsierkunstopleidingen van diverse groene mbo-scholen uit heel Nederland. Vier scholen namen het tegen elkaar op en uiteindelijk kwam Scalda als winnaar uit de bus met hun boot ‘Queen of Rio’. “De studenten vonden hun inspiratiebron in het carnaval van Rio de Janeiro, want als je echt een show wil, dan denk je aan zo’n uitbundig feest”, vertelt Jeannet.

Team Scalda

Voor het eerst was een scholierenbattle onderdeel van Varend Corso en het was dus ook de eerste keer dat de studenten van Scalda meededen. Het team bestond uit vijf studenten. “Een mooie mix”, aldus Jeannet. “Eén student uit leerjaar 1, twee uit leerjaar 2 en twee uit het derde leerjaar. Ook was er diversiteit in niveaus. Je ziet bijvoorbeeld dat een student van niveau 4 wat makkelijker leidinggeeft. Zo heeft iedereen haar eigen specialiteit. Het is leuk om te zien hoe ze hun rol in het team vinden en zo goed mogelijk uitvoeren.”

Leerzame week

Twee maanden geleden begon de voorbereiding voor Varend Corso. Jeannet: “Er kwam een hoop bij kijken. Ze moesten een plan bedenken, een ontwerp maken en materialen kiezen. De studenten deden eigenlijk alles zelf. Ik sprak wekelijks met ze af om de status te bespreken en ze te wijzen op zaken waar ze nog rekening mee konden houden. Voor het technische gedeelte deden de studenten een beroep op de conciërge. Die hielp hen graag.”

Voor de studenten was dit een meer dan leerzame week. “Ze hadden drie dagen om op te bouwen. Daarna moest alles in orde zijn voor vier dagen varen. Elke ochtend checkten ze of alles nog netjes was en of er verse bloemen nodig waren. Ze leerden veel over bloemschikken, corsowerk en de verzorging van bloemen en planten, maar ook over netwerken en samenwerken. Daarnaast moesten ze lange dagen maken en altijd beschikbaar zijn om iets af te maken. Maar ze hebben niet alleen veel studiegerelateerde kennis opgedaan. De studenten verbleven namelijk de hele week in een vakantiehuisje. Dat betekende bijvoorbeeld dat ze ’s avonds ook zelf moesten koken”, lacht Jeannet.

Naar huis met de winst

De andere drie scholen hadden elk twee teams ingeschreven voor de wedstrijd, dus in totaal deden zeven scholierenboten mee aan de Blooming Battle. Een vakjury gaf de ‘Queen of Rio’ de beste beoordeling. De studenten namen een mooie wisselbeker mee en natuurlijk de eer. Jeannet: “Ze zijn allemaal zo trots en blij en hebben ontzettend veel zin om volgend jaar weer mee te doen en hun titel te verdedigen. Ik ben uiteraard ook heel trots op wat ze bereikt hebben. Dit zijn de momenten die je bijblijven. Over 30 jaar herinneren ze zich dit nog en kunnen ze terugkijken op een leuke en bijzondere tijd. Van zulke projecten leren de studenten zoveel meer dan in een klaslokaal.”

Omhoog