Impressie van de Zeeuwse Praktijkroute Horeca en Toerisme

2 december 2020
Zeeuwse praktijkroute horeca toerisme

Bart Ovaa is 19 jaar en woont in Zoutelande. Hij volgt sinds september de opleiding Meewerkend horeca ondernemer (niveau 4) via de Zeeuwse Praktijkroute Horeca en Toerisme. Het leerbedrijf waar hij werkt is Pannenkoekenhuis Bram in Zoutelande. Met zijn praktijkopleider Bertjan Kamphuis en coach Martijn Anderson voerde hij eind oktober zijn startgesprek. Dit gesprek sluit de oriëntatieperiode af waarmee iedere praktijkroute student start in zijn nieuwe leerbedrijf. Hieronder lees je enkele fragmenten uit het startgesprek van Bart.

Wat lijkt je het moeilijkste aan manager zijn?

“Het leren aansturen van mensen die allemaal verschillend zijn. Iedereen moet je anders aansturen. Jullie kunnen mij hierbij helpen door bijvoorbeeld tijdens de driehoeksgesprekken samen te kijken hoe ver ik ben. School helpt mij zo om dingen te leren uit mijn kwalificatiedossier. Dit bestaat uit werkprocessen die bij mijn beroep horen. Meerdere werkprocessen vormen samen een kerntaak. En als je alle werkprocessen van een kerntaak beheerst, doe je examen." antwoord Bart. ”Nog even over dat leren, hoe ga je dat aanpakken?” vraagt Martijn. “Als ik bijvoorbeeld aan Duits werk, werk bezoek ik de werkplaats en plan ik zelfstudiemomenten in mijn agenda. Die agenda bespreek ik bij het driehoeksgesprek. Wat ik in een periode wil leren, schrijf ik op als resultaatafspraak. Wat ik heb gedaan, schrijf ik op in mijn portfolio. Soms doe ik mijn zelfstudie op het bedrijf. Maar meestal thuis.”

Hoe ga je ermee om dat je het ene moment werknemer bent en het andere moment student?

“Ik heb mijn collega’s uitgenodigd om met mij in gesprek te gaan. Op een A4 heb ik beschreven wat de praktijkroute inhoudt. Dit konden ze lezen en ik heb er wat bij verteld. Ook konden ze vragen stellen. Ze snapten het en hebben er nu begrip voor dat ik soms op het bedrijf niet aan het werk ben, maar andere dingen doe voor school. Het belangrijkste dat ik hier wil leren is dat ik het verschil zie tussen werk en leren, en wat ondernemen en leidinggeven is. Daarbij heb ik Bertjan als goed voorbeeld en aan hem kan ik alles vragen.”

Vervolg van het gesprek

Nog veel meer onderwerpen passeren de revue. Bijvoorbeeld hoe de medewerkers met elkaar om gaan in het bedrijf. Dat heeft Bart uitgewerkt in de vorm van een social media post. Ook heeft Bart een poster gemaakt waarop te zien is hoe hij zijn studie gaat aanpakken. Na ruim een uur is het gesprek klaar. Bertjan besluit dat hij het startgesprek een goed gesprek vond. “Je hebt een beeld van je opleiding, je beroep en het bedrijf en kan dat duidelijk aangeven. Blijf vooral vragen stellen. Dat doe je al. Maar blijf dat doen!” Bart vond het een leuk en goed gesprek. “Goed dat we door hebben gepraat over sommige onderwerpen”. Martijn geeft Bart een compliment voor de manier waarop hij aan zijn oriëntatieopdracht heeft gewerkt. Hij zegt dat de oriëntatieperiode er nu op zit en dat Bart kan gaan werken aan zijn resultaatafspraken. Bij het volgende driehoeksgesprek gaat Bart daarom vertellen wat hij de komende periode allemaal wil gaan aanpakken uit zijn kwalificatiedossier. De eerste stap op weg naar het diploma zit erop!

Bij de Zeeuwse Praktijkroute Horeca-Toerisme zijn verschillende horeca bedrijven uit Zeeland aangesloten. Wil je ook aan de slag als medewerker in opleiding? Ga dan naar de Zeeuwse Praktijkroute Horeca-Toerisme voor meer informatie.

Omhoog